Napětí pásu v tahu je nesmírně důležité pro jeho bezporuchový provoz!
Každý pás má již z výroby určené rozmezí určitého napětí, tedy napětí v jakých může být používán v dopravníkovém systému. Dodržování tohoto napětí je důležité pro co možná nejdelší životnost komponent, které nejsou zbytečně vystavované nadměrnému tření. Tzv. rating napětí je důležité dodržovat hlavně v případě válečkových tratí. Napětí v tahu je ovlivněno váhou přepravovaného materiálu, úhlem náklonu dopravníku nebo odporem napínacích válců.
Jak je tomu s tloušťkou pásu?
Pásový dopravník je opatřen upevňovacími prvky, které jsou vždy kalibrovány na určitou tloušťku pásu. Z tohoto důvodu je důležité vybírat pojízdný pás nejenom podle materiálu, ale i jeho tloušťky. Kde ale vlastně tuto hodnotu vyčíst?
V přiložené dokumentaci k pásu je zajisté parametr tloušťky uveden. Ovšem v průběhu let se může měnit třeba vlivem opotřebení dopravníku. Je tedy zapotřebí tloušťku pásu čas od času měřit ideálně jakou součást údržbové kontroly dopravníku.
Jinak tomu není ani u speciálních vibračních dopravníků, které slouží k horizontální přepravě sypkého materiálu. Tyto dopravníky jsou poháněny za pomoci speciálních elektrických vibrátorů.